Ga direct naar inhoud

World Wealth Report 2022

Noord-Amerika behoudt toppositie op mondiale ranglijst van meeste dollarmiljonairs en omvang totale vermogen

14 jun. 2022

Wereldwijd is het aantal High Net Worth Individuals (HNWI’s)[1] met 7,8% is gegroeid. Ook hun gezamenlijk vermogen groeide in 2021: met 8% dankzij de herstellende economie en aandelenmarkt. Dit blijkt uit het jongste  World Wealth Report (WWR) van Capgemini.

• Ruim 28.000 meer dollarmiljonairs in Nederland (plus 9,4 procent)
  • Gezamenlijk vermogen Nederlandse dollarmiljonairs stijgt met 10,3 procent naar $842,2 miljard

Noord-Amerika zette zijn groeitraject voort en boekte de grootste procentuele toename van het aantal dollarmiljonairs en hun vermogen, respectievelijk 13,2% en 13,8%. De groei van het aantal vermogende particulieren in Azië-Pacific was matig in 2021: 4,2%. Deze regio, die het afgelopen decennium de groei van het aantal vermogende particulieren domineerde, viel terug naar de derde plaats op de ranglijst van snelste groeiers, één plaats lager dan Europa. Het World Wealth Report 2022 van Capgemini onderzoekt de wereldwijde vermogensbewegingen van het afgelopen jaar en bijbehorende trends en invloeden op de groep van zogenoemde High Net Worth Individuals (HNWI’s) [1].

In 2021 bestond de top vier van landen met de meeste HNWI’s uit de Verenigde Staten, Japan, Duitsland en China, samen goed voor 63,6% van de wereldwijde populatie van vermogende particulieren, een stijging met 0,7% ten opzichte van 2020. De categorie van ultra-vermogenden (meer dan $30 miljoen) groeide het snelst met respectievelijk 9,6% (vermogensgroei) en 8,1% (groei aantal ultra-vermogenden). De categorie “Millionaires Next Door” ($1-5m) groeide met 7,7% (aantal dollarmiljonairs), respectievelijk 7,8% (vermogen). De aantallen dollarmiljonairs en hun vermogen uit de middenklasse ($5-30 miljoen) stegen daarentegen respectievelijk met 8,5% en 8,4%. Uit het rapport blijkt ook dat de groeikloof tussen de verschillende vermogenscategorieën kleiner wordt. Dit wijst op een gelijker speelveld dankzij een betere toegang tot informatie voor beleggers en de democratisering van de activaklassen.

In Nederland groeide het aantal HNWI’s van 2020 tot 2021 met 9,4 procent (2019-2020: 4,1 procent) tot 327.600 dollarmiljonairs. Dit zijn 28.200 meer HNWI’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totale vermogen van Nederlandse HNWI’s steeg met 7,4 procent, na een toename met 5,9 procent in dezelfde periode van het voorgaande jaar (2020).

Aanboren nieuwe klantensegmenten vraagt om heroverwegen engagementstrategieën

De demografie van de vermogende particulieren is blijven evolueren: steeds meer vrouwen, LGBTQ+-personen, millennials en Gen Z’s doen een beroep op vermogensbeheerdiensten. Deze opkomende klantsegmenten hebben elk hun eigen waarden, voorkeuren en vereisten waar veel vermogensbeheerders momenteel niet aan kunnen voldoen, waardoor veel van deze HNWI’s overstappen naar concurrenten die zich beter kunnen aanpassen of naar kleinere family offices. Bijvoorbeeld:

• Vrouwen in alle vermogensklassen zullen in de komende twee generaties naar verwachting 70% van het wereldwijde vermogen erven. Zij zijn op zoek naar bedrijven die niet alleen transparantie bieden op het gebied van vergoedingen en gegevensbeveiliging, maar ook voorlichting geven over hoe dit vermogen kan groeien.
  • 39% van de HNWI’s in de leeftijdscategorie van de millennials is het afgelopen jaar van aanbieder veranderd vanwege een gebrek aan transparantie. Ze zijn vaak op zoek naar nieuwe vermogensbeheerders omdat ze meer digitale interactie, educatie en gemak eisen.
  • De technologiehausse en de sterke groei van door durfkapitaal gesteunde unicorns hebben een unieke groep van vermogende HNWI’s gecreëerd; dit omvangrijke segment van vermogende particulieren biedt een enorm potentieel voor vermogensbeheerders, hoewel slechts 27% van de bedrijven zegt dat ze deze prospects actief benaderen.

De nieuwe golf van HNWI’s heeft unieke klantbehoeften die vermogensbeheerders ertoe nopen hun bedrijfsstrategieën aan te passen. Om dit grotendeels onontgonnen klantensegment te ontsluiten, zo staat in het rapport, moeten vermogensbeheerders zich richten op het bieden van meer gemak, gepersonaliseerde ervaringen en het opbouwen van vertrouwen met een andere benadering: zoals samenwerking in ecosystemen, uitgebreide digitale oplossingen en meer diversiteit bij het aannemen van nieuw talent.

Wealth management firmas ‘moeten data-gedreven vaardigheden omarmen

Vermogensbeheerders ondergaan een diversificatie van beleggingsopties, van duurzaam beleggen (SI) tot het groeiende belang van digitale activa. Aangezien ESG-vereisten steeds aangescherpt worden, moeten vermogensbeheerders ernaar streven om educatieve ondersteuning en een uitgebreide productselectie voor HNWI’s tot de belangrijkste pijlers van hun strategie te maken. Uit het rapport blijkt dat wereldwijd 55% van de HNWI’s heeft aangegeven dat beleggen in goede doelen met een positieve ESG-impact van cruciaal belang is, waarbij 64% van de HNWI’s vraagt naar ESG-scores om meer te weten te komen over de maatschappelijke impact van een fonds. 40% van de vermogensbeheerders vindt het echter een uitdaging om een ESG-impact te laten zien.

“De instroom van nieuwe beleggingsmogelijkheden zoals duurzaam beleggen en digitale activa heeft een cruciale impact op vermogensbeheerders. Zij moeten prioriteit geven aan het tijdig geven van voorlichting over deze trend om hun klanten te behouden”, aldus Nilesh Vaidya, Global Industry Head, Retail Banking and Wealth Management, Capgemini’s Financial Services Strategic Business Unit. “Daarnaast moeten vermogensbeheerders, nu het nieuwe tijdperk van digitale activa is aangebroken, gebruikmaken van partnerships in ecosystemen om prioriteit te geven aan een gediversifieerd digitaal portfolio voor hun klanten.”

Chief Customer Officer

Een toenemend aantal vermogensbeheerders heeft een nieuwe rol voor een Chief Customer Officer (CCO) gecreëerd, met als doel om de klantintimiteit te bevorderen en hem in het middelpunt van het vermogensbeheerproces te plaatsen. De rol is gericht op het orkestreren van zowel data als digitale voordelen in de hele organisatie om tegemoet te komen aan veranderende en complexe eisen van klanten en loyaliteit te stimuleren.

Het rapport stelt vast dat vermogensbeheerders, door voorrang te geven aan automatisering en datagestuurde inzichten, hypergepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten. Volgens het rapport zullen CCO’s een integrale rol spelen in het opbouwen van een inclusief ecosysteem voor klanten, terwijl ze ook hun adviseurscapaciteiten zullen verbeteren door middel van bruikbare data-analyses. Op die manier kunnen bedrijven werken aan een “one-stop-shop”-benadering om op een gemakkelijke manier te voldoen aan alle behoeften van de klant, waarbij rekening wordt gehouden met een unieke levensstijl en voorkeuren.

Onderzoeksmethodologie

Het World Wealth Report 2022 bestrijkt 71 markten, goed voor meer dan 98% van het wereldwijde bruto nationaal inkomen en 99% van de wereldwijde beurskapitalisatie. Voor de Capgemini 2022 Global HNW Insights Survey werden 2.973 HNWI’s ondervraagd in 24 belangrijke vermogensmarkten in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en de regio Azië-Pacific. Er werden interviews en enquêtes gehouden onder meer dan 70 Wealth Management Executives in 10 markten, met vertegenwoordiging van pure wealth management firma’s, banken, onafhankelijke broker/dealer firma’s, en family offices. Wealth Management Executives werden ondervraagd over het nieuwe Tech-Wealth segment, markttrends, de rol van de CMO, en toekomstige strategieën. De 2022 Wealth Manager Survey omvat meer dan 350 antwoorden verspreid over zeven markten en ondervroeg vermogensbeheerders naar hun mening over de prioriteiten van de vermogensbeheerstrategie van het bedrijf, hun tevredenheid over de ondersteuning die door hun vermogensbeheerder wordt geboden.

[1] High Net Worth Individuals (HNWI’s) zijn personen met een belegbaar vermogen van $1 miljoen of meer, exclusief eerste woning, verzamelobjecten, consumptiegoederen en duurzame goederen.