Ga direct naar inhoud

CNES en Capgemini intensiveren samenwerking rondom klimaatvraagstukken

02 apr. 2021

Op maandag 22 maart hebben Jean-Yves Le Gall, voorzitter van de Franse ruimtevaartorganisatie CNES (Centre national d’études spatiales) en Aiman Ezzat, CEO van Capgemini, een ontmoeting gehad op het hoofdkantoor van CNES om vanuit strategisch perspectief digitale transformatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bespreken, belangrijke prioriteiten voor beide organisaties. Tijdens deze ontmoeting hebben zij hun wens onderstreept om van de Europese ruimtevaartsector een versneller te maken van een duurzame ecologische transitie.

Jean-Yves Le Gall en Aiman Ezzat bevestigden dat Capgemini zijn bijdrage aan het Space Climate Observatory (SCO) zal opvoeren. Het SCO is een CNES-initiatief dat tijdens de One Planet Summit in 2017 werd gelanceerd en nu internationaal wordt erkend als een belangrijk initiatief voor het mobiliseren van wereldwijde expertise en onderzoek op het gebied van ruimtevaart, en partnerschappen met de industrie in de strijd tegen klimaatverandering. Capgemini zal daarom deelnemen aan het internationale charter van de SCO, naast de 27 aangesloten agentschappen en organisaties, waarmee het zijn betrokkenheid bij CNES bij het leiden van de SCO-community voortzet.

CNES en Capgemini, die bekend staan om hun sterke betrokkenheid bij de integratie van digitale en ruimtevaarttechnologieën, willen hun samenwerking voortzetten om toepassingen van satellietdata en -diensten te verkennen, zoals ze eerder met succes hebben gedaan bij wetenschappelijke en milieuprojecten zoals Copernicus, THEIA, Taranis en MicroCarb. Dankzij de expertise van Capgemini kunnen nieuwe toepassingen van satellietdata ontstaan op de belangrijkste aandachtsgebieden van CNES: mobiliteit, klimaat, landbouw en gezondheid.

Jean-Yves Le Gall en Aiman Ezzat bespraken verder ook toekomstige samenwerkingsmogelijkheden die worden ondersteund door Capgemini’s Intelligent Industry-benadering, waarbij gebruik wordt gemaakt van innovatieve data en technologieën om de ruimtevaartproductie op te voeren. Dit is een belangrijke prioriteit voor CNES om zijn concurrentievermogen en veerkracht te vergroten. Dit gebeurt door de transformatie van productielijnen en de ontwikkeling van een koolstofarme industrie, met name op basis van waterstof.