Nordic Sustainability Tech Award 2023: Bærekraftspris til Vow ASA for pyrolyseteknologi

30 Nov 2023
Brand logo

Oslo, 29. november 2023: Det norske selskapet Vow ASA anerkjennes for sin pyrolyseteknologi og vant Nordic Sustainability Tech Award, som deles ut av konsulentselskapet Capgemini. Vows teknologi omdanner biomasse og avfall til utslippsfri energi.

Prisen deles ut av Capgemini for å hedre virksomheter i Norden som bruker teknologi og innovasjon for å redusere klimagassutslipp og begrense klimaendringer. Det er andre gang prisen deles ut. Amogy, Kyoto and Vow var årets finalister i Norge, og under prisutdelingen var det Vow som stod igjen som vinner av både den norske, og den nordiske prisen.

– Virksomheter som går foran og brøyter vei for en mer bærekraftig verden fortjener ros. Vows teknologi produserer fornybar energi og reduserer utslippene betydelig i en rekke bransjer. Løsninger som dette er nøkkelen for å lykkes med den nødvendige energitransformasjonen verden skal gjennom, sier Karl Thomas Reinertsen, leder av Capgemini Invent i Norge og ansvalig for bærekraft i Nord-Europa.

Betydelige utslippsreduksjoner

Vow ASA utvikler og leverer løsninger for avfallshåndtering og vannrensning til cruisenæringen og sirkulære løsninger til landbasert industri over hele verden. Pyrolyseteknologien, som anerkjennes i utmerkelsen, omdanner biomasse og avfall til blant annet ren energi, biokarbon som erstatning for fossilt kull, og biokull for jordforbedring og lagring av CO2.

– Bærekraft er kjernen i alt vi driver med i Vow. Pyrolyseteknologien vår gjør det mulig å få ned karbonutslippene betydelig og er med på å løse flere bærekraftsutfordringer. Utmerkelsen er en anerkjennelse av den solide jobben som hver dag gjøres av våre 250 ansatte, sier Maria Kringlen Halvorsen, bærekraftsdirektør i Vow.

Energitransformasjon dominerer finalen

Prisen deles ut til selskap som har et stort engasjement og banebrytende løsninger  innen bærekraftsteknologi. I tillegg til Vow var Amogy og Kyoto plukket ut som norske finalister i årets kåring. Felles for de tre ‘climate tech’-selskapene er at de bruker teknologi for å utvikle bærekraftige energiløsninger.

– Årets tre finalister fra Norge viser hvor mye som skjer innen fornybar energi. Både ammoniakk, biodrivstoff og batterier er en del av fremtidens energimiks og vil bidra til et nullutslippssamfunn. Fossilfrie løsninger er fremtiden, og både Amogy, Kyoto og Vow er aktører som besitter unik kompetanse og teknologi, sier Karl Thomas Reinertsen. De øvrige finalistene i norden var Liquid Wind, Purply og Sally R fra Sverige, Carbo Culture, Hycamite og Infinited Fiber Company fra Finland og Algiecel, Gaiup og Shark Solutions fra Danmark.

Erfaren jury

En jury bestående av ledere fra nordisk næringsliv og akademia har vurdert de 12 best kvalifiserte prosjektene i Norden, og nominert dem ut fra fire kriterier: scalability & adoptablity, technology leadership, greenhouse gas impact og other environmental impact.

Den norske delen av juryen bestod av næringslivsleder Ingvild Myhre, stortingsrepresentant og tidligere digitaliseringsminister Nikolai Astrup, og administrerende direktør i Abelia, Øystein E. Søreide.

Om Capgemini

Capgemini er en ledende global aktør som hjelper virksomheter med transformasjon og digitalisering. Målet er å bygge en inkluderende og bærekraftig fremtid for alle. Det gjøres gjennom å koble mennesker og teknologi. Organisasjonen er mangfoldig med sine 350,000 ansatte i mer enn 50 land. Med 55 års erfaring og solid bransjekunnskap, er Capgemini en pålitelig samarbeidspartner som bistår kunder innenfor et bredt spekter av tjenester. Fra strategi og design til drift er leveransene alltid i takt med den siste utviklingen innenfor områder som sky, data, kunstig intelligens, programvare og digitale plattformer. Konsernet hadde i 2022 globale inntekter på 22 milliarder Euro.

Get the Future You Want | www.capgemini.com