Ga direct naar inhoud

Aantal digitale betaaltransacties wereldwijd naar verwachting 1,3 biljoen in 2023

Tegen 2027 zullen nieuwe digitale betalingsmethoden ongeveer 30% van het totale volume uitmaken, terwijl traditionele betalingen zullen dalen tot bijna 70% van het totale volume aan girale transacties

14 sep. 2023
Merklogo

Uit het vandaag gepubliceerde World Payments Report 2023 van het Capgemini Research Institute blijkt dat het aantal girale transacties in 2023 wereldwijd 1,3 biljoen zal bedragen. Naarmate consumenten en bedrijven overstappen op nieuwe digitale betalingsschema’s, zal deze groei volgens het rapport versnellen tot 2,3 biljoen in 2027 met een jaarlijkse groei van 15%. Op regionaal niveau zullen digitale betalingen tegen 2027 groeien met 19,8% in Azië-Pacific, 15,7% in Latijns-Amerika, 14,1% in het Midden-Oosten, 10,7% in Europa en 6,5% in Noord-Amerika.

De groeiende digitale betalingsinfrastructuur, regelgeving en open bankieren veranderen snel de manier waarop klanten en bedrijven betalen voor goederen en diensten. Volgens het rapport zullen nieuwe betalingsmethoden (directe betalingen, e-geld, digitale portemonnees, betalingen van rekening tot rekening en QR-codebetalingen) tegen 2027 goed zijn voor ongeveer 30% van het totale volume, terwijl traditionele betalingen (cheques, automatische afschrijvingen, kaarten en overschrijvingen) zullen dalen tot bijna 70% van het totale aantal niet-contante transacties.

Corporate treasurers uiten ontevredenheid over huidige cash management diensten

Vanaf het moment dat centrale banken de rente begonnen te verhogen, gingen de kosten van schulden omhoog. Uit het rapport blijkt dat meer dan de helft van de corporate treasurers van mening is dat de toenemende globalisering van de handel en de voortdurende verstoringen van de toeleveringsketen de vraag naar effectieve en efficiënte cash management services (CMS) hebben gestimuleerd. Nog eens een derde zegt dat veranderende risico’s (geopolitiek en cyberveiligheid) CMS cruciaal maken, terwijl bijna 30% de stijgende inflatie noemt als oorzaak van hun groeiende behoefte aan beter cash management.

Terwijl bedrijven economische tegenwind moeten overwinnen, is het huidige CMS-aanbod grotendeels ontoereikend voor multinationals, ondanks het feit dat ze gemiddeld meer dan 27 bankrelaties hebben om aan hun treasurybehoeften te voldoen. Meer dan 70% van de leidinggevenden van ondernemingen zegt dat ze te maken hebben met problemen op het gebied van geschillennalatigheid, slechte kredietrisicobeoordeling en vertraagde of dubbele verwerking van betalingen. De oplossing is duidelijk: ongeveer twee op de drie (63%) leidinggevenden op het gebied van betalingsverkeer noemen barrières uit het verleden als de grootste belemmering voor een efficiënt CMS.

“Het huidige model voor de aanpak van cash management services moet op de schop. Corporate executives voelen de druk van toenemende inefficiëntie bij langdurige cash conversion cycles”, zegt Jeroen Hölscher, Global Head of Payments Services bij Capgemini. “Ons rapport maakt duidelijk dat een robuuste digitale basis de weg voorwaarts is om de waardeketen te optimaliseren. Door de inherente complexiteit van hun eigen bedrijfs- en IT-modellen te vereenvoudigen, kunnen banken en betalingsbedrijven de productiviteit en prestaties verhogen om de treasury-behoeften van hun klanten te managen.”

Zakelijke klanten eisen een retailachtige betaalervaring van banken

Nieuwe betaaloplossingen en sector-initiatieven stimuleren de groei van digitale betalingen bij bedrijven. Ook de verwachtingen veranderen: 63% van de zakelijke klanten wil in 2023 een retailachtige betaalervaring van hun bank.

De payments-sector heeft vooropgelopen in de digitalisering, maar dit gaat wel ten koste van de regelgeving (waaronder ISO20022 en SWIFT-initiatieven voor wereldwijde betalingen), waardoor er weinig ruimte overblijft voor investeringen in toekomstige innovaties. Leidinggevenden uit de payments-sector geven aan dat bijna 80% van de traditionele inkomstenbronnen uit betalingen onder druk staan en dat dienstverleners hun focus moeten herbalanceren tussen retail en commerciële betalingen. Wereldwijd gelooft meer dan 50% van de payments-managers dat commerciële betalingen een beter winstpotentieel bieden dan retailbetalingen.

Voor het onderhouden van strategische zakelijke relaties zijn efficiënte cashmanagementservices nodig

End-to-end digitale transformatie in transactiebankieren vereist betrokkenheid van bovenaf, samenhangende planning en een eensgezind doel voor structurele hervormingen. 67% procent van de bankdirecteuren erkende dat strategisch samenwerken met zakelijke klanten de dreiging van desintermediatie door FinTechs en PayTechs vermindert. 57% van de payments-directeuren zei dat strategische bankpartners door deze relaties meer cross- en upsellingkansen hebben. Om strategische relaties met zakelijke klanten op het gebied van cashmanagement te koesteren, biedt het rapport banken en betalingsbedrijven een drieledige strategie:

• Vereenvoudig de backoffice om innovatie en flexibiliteit mogelijk te maken;
  • Presteer met platforms om de efficiëntie van het kasbeheer te verhogen;
  • Ga met zakelijke klanten om als strategische partners, niet als dienstverleners.

Methodologie van het onderzoek

Het World Payments Report 2023 is gebaseerd op inzichten uit twee primaire bronnen: de Global Large Businesses Survey 2023 en de Global Banking and Payments Executive Surveys and Interviews 2023. Deze primaire onderzoeksbronnen omvatten inzichten uit 17 markten: Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Italië, Nederland, het Koninkrijk Saoedi-Arabië, Singapore, Spanje, Zweden, Zwitserland, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In het onderzoek werden 355 senior executives van corporate treasury-afdelingen van grote ondernemingen geïnterviewd over factoren die de disruptie van betalingen bevorderen, verwachtingen van banken, tevredenheidsniveaus, factoren die de relatie met hun banken bepalen, niet-bancaire diensten die momenteel worden gebruikt, opkomende betalingsdiensten zoals real-time betalingen, gedistribueerde grootboektechnologie en meer. Deelnemers werd ook gevraagd naar de huidige uitdagingen op het gebied van cash management en hun verwachtingen van partnerbanken over diensten met toegevoegde waarde in cash management. Het rapport bevat inzichten uit gerichte interviews en enquêtes onder meer dan 130 senior executives van toonaangevende banken, financiële dienstverleners, leveranciers van betalingsdiensten, brancheorganisaties en centrale banken uit alle drie de regio’s: Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië-Pacific en het Midden-Oosten.